Výzkum

Sledujeme výzkumné týmy napříč obory, od vývoje vakcín až po výzkum vesmíru. Výzkumů po celém světě probíhá nespočet, proto se zabýváme jen nejzajímavějšími výsledky. Všechny informace se přitom vždy snažíme ověřit na základě původní vědecké práce.

Nejmenší známá hvězda oběhne svého partnera za pouhých dvacet minut | Foto: Jingchuan Yu, Beijing Planetarium

Nejmenší známá hvězda oběhne svého partnera za pouhých dvacet minut

** Čínští astronomové objevili hvězdnou soustavu, která zahrnuje hned dva rekordy ** Jde o dvojhvězdu, jejíž součástí je objekt, který lze označit za nejmenší známou hvězdu ** A tento objekt navíc oběhne svého hvězdného partnera za 20,5 minut

27.  2.  2024| Stanislav Mihulka

Astronomie

Jak se rozkládají mrtvoly? Přichází revoluce v kriminalistice | Foto: Needpix.com

Jak se rozkládají mrtvoly? Přichází revoluce v kriminalistice

** I rozklad mrtvol má své zákonitosti, které nyní popsal početný tým amerických vědců ** Výsledky jejich výzkumu umožní nebývale přesné určení doby smrti ** Vědci jsou přesvědčeni, že nová metoda najde uplatnění i v zemědělství a potravinářství

22.  2.  2024| Jaroslav Petr |3

Tělo

Studená sprcha pro astrobiologii: Saturnův Titan zřejmě nemůže hostit život | Foto: ESA/NASA/JPL/University of Arizona

Studená sprcha pro astrobiologii: Saturnův Titan zřejmě nemůže hostit život

** Mnozí si hýčkali naději, že na Titanu bychom mohli nalézt něco živého ** Nový výzkum je ale pro tyto naděje do značné míry studenou sprchou ** Podpovrchový oceán Titanu je totiž prakticky bez organických látek a tudíž neobyvatelný.

20.  2.  2024| Stanislav Mihulka |5

Mimozemský život

Staří Římané cíleně pěstovali a užívali prudce jedovatý blín. Nejspíš to byl lék, ne rekreační droga | Foto: James St. John, CC BY 2.0

** Nález duté kosti se semeny blínu ukončil dohady ** Římané tuto prudce jedovatou bylinu cíleně pěstovali ** Ve hře je i její užívání jako rekreační drogy

16.  2.  2024| Jaroslav Petr

Archeologie

Astronomové detekovali kosmickou pavučinu temné hmoty v kupě Vlasů Bereniky | Foto: HyeongHan et al.

Astronomové detekovali kosmickou pavučinu temné hmoty v kupě Vlasů Bereniky