Výzkum

Téma Výzkum na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Gamera: Projekt pojmenovaný po filmovém monstru zkoumá bubliny plazmatu v magnetickém poli Země | Zdroj:  NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

** Vědci vyvinuli algoritmus pro simulace turbulencí a vlnění v magnetosféře Země ** Pojmenovali ho Gamera, podle jednoho z oblíbených filmových monster ** Tento algoritmus modeluje jevy v magnetosféře s vyšším rozlišením než jeho předchůdci

20.  1.  2020 | Stanislav Mihulka

Arabské jaro: Vlnu revolucí odstartovala frustrace lidí, nikoliv špatné ekonomické podmínky | Zdroj:   Jonathan Rashad, CC BY 2.0

** Co přivede lidi do ulic a rozpoutá nepokoje? ** Je hlavním impulsem hmotný nedostatek nebo zlost z nenaplněných ambicí? ** Podle nejnovějších analýz vypuklo tzv. arabského jaro právě z frustrace

13.  1.  2020 | Jaroslav Petr | 25

Revoluční astrofyzikální cubesat ASTERIA se po úspěšné misi odmlčel | Zdroj:  NASA

Revoluční astrofyzikální cubesat ASTERIA se po úspěšné misi odmlčel

** NASA oznámila, že ztratila kontakt s cubesatem ASTRA ** Došlo k tomu 5. prosince loňského roku ** Už teď je ale jasné, že ASTERIA svůj cíl splnila více než úspěšně

10.  1.  2020 | Stanislav Mihulka

Astronomové pozorovali galaktickou Velrybu ve spleti magnetických provazů | Zdroj:  Jayanne English/Silvia Carolina Mora-Partiarroyo/Marita Krause/Maria Patterson/Rene Walterbos/Arpad Miskolczi

Astronomové pozorovali galaktickou Velrybu ve spleti magnetických provazů

3.  1.  2020 | Stanislav Mihulka

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii | Zdroj:   Hernan Fernandez Retamal, CC BY-SA 3.0

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii

1.  1.  2020 | Petr Kubala | 47

Americká armáda připravuje testy hypersonických zbraní. První prototyp chce mít v roce 2023 | Zdroj:  Lockheed Martin

** Americká armáda chce brzy otestovat prototypy hypersonických zbraní ** První experimentální prototyp by měl být k dispozici v roce 2023 ** Jde o pozemní systém, který má z mobilní rampy odpalovat hypersonické střely

31.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 17

Vytuněný Javelin: Upravená protipancéřová střela zničí tank na 4,5 kilometru | Zdroj:  U.S. military

Vytuněný Javelin: Upravená protipancéřová střela zničí tank na 4,5 kilometru

27.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 37

Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

25.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku | Zdroj:  国立天文台/ALMA

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku

** Astronomové objevili obrovská mračna plynného uhlíku, která obklopovala čerstvě zrozené galaxie ** To podporuje představy o šíření uhlíku mezi mezi prvními galaxiemi ** Podobné uhlíkové kokony ale nepředpověděla žádná teoretická studie

23.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 8

IBM slibuje zázračné baterie z mořské vody. Experti zatím spíše pochybují

** Baterie používají těžké kovy z Afriky ** IBM je nahradila výtažky z mořské vody ** Experimentální článek ve všech parametrech překonává Li-ion

22.  12.  2019 | Jakub Čížek | 33

Miniaturní mozky vypěstované v laboratoři poprvé generují mozkové vlny | Zdroj:  Shutterstock

Miniaturní mozky vypěstované v laboratoři poprvé generují mozkové vlny

** Mozky velikosti hrášku vypěstované v laboratořích imitují celou řadu aktivit skutečného mozku ** Poprvé se podařilo vypěstovat mozky, v nichž vznikají mozkové vlny ** Věda opět čelí etickému dilematu: pokračovat ve výzkumu, nebo další postup regulovat?

20.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 2

Seismometr SEIS detekoval přes 300 marsotřesení. Dvě přišly z konkrétní oblasti  | Zdroj:  NASA

Seismometr SEIS detekoval přes 300 marsotřesení. Dvě přišly z konkrétní oblasti

** Seismometr SEIS zaznamenal na Marsu za necelý rok více než 300 otřesů ** Počet otřesů stoupá. U nejsilnějších vědci identifikovali jejich zdroj ** Sonda InSight objevila také zvláštní magnetické pulzy, které se vyskytují pravidelně v noci

19.  12.  2019 | Petr Kubala

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety | Zdroj:  ESA/ATG medialab

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety

** Evropská kosmická agentura chystá na úterý dopoledne start družice CHEOPS ** Po navedení na oběžnou dráhu kolem Země se CHEOPS zaměří na výzkum již objevených exoplanet

16.  12.  2019 | Petr Kubala | 2

První umělý neuron lze připojit na nervový systém. Transhumanismus se blíží

** Vědci vyvinuli první umělý neuron ** Umělý neuron se chová stejně jako biologický a lze ho připojit k nervové soustavě ** Jeho spotřeba je extrémně nízká

14.  12.  2019 | Karel Javůrek | 20

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet

** Astronomové navrhují využití lovce exoplanet TESS k hledání blízkých černých děr ** Existence černé díry by se mohla projevit několika jevy

12.  12.  2019 | Petr Kubala | 5

Mikrob požírající meteority oživil otázku, zda život přilétl na Zemi z kosmu

** Mikrob Metallosphaera sedula dává meteoritickému železu přednost před vším, co nabízí naše planeta ** Podobně mu chutnají další prvky z chondritů ** Přiletěli jeho dávní předci na Zemi z vesmíru?

11.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 19