Výzkum

Téma Výzkum na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Bakterie na Mezinárodní vesmírné stanici na novém antimikrobiálním povrchu neměly šanci

** Astronauti na ISS testují nový antimikrobiální povrch ** Tzv. AGXX obsahuje stříbro a ruthenium ** Kromě bakterií by měl likvidovat i plísně, kvasinky či viry

Dnes | Stanislav Mihulka

Někteří lidé dokážou vnímat magnetické pole Země, ukázal experiment

** Schopnost vnímat magnetické pole byla přisuzována jen zvířatům ** Vědci pomocí experimentu dokázali, že ji mají i někteří lidé ** Magnetorecepce u člověka však funguje jen na nevědomé úrovni

Včera | Karel Kilián | 10

Japonci chtějí odpálit bombu na asteroidu Ryugu | Zdroj:  NA, CC BY-SA 4.0

Japonci chtějí odpálit bombu na asteroidu Ryugu

19.  3.  2019 | Jiří Černý | 4

Zvrácená logika: Proč poškozujeme životní prostředí, i když se ho snažíme chránit?

** Švédští psychologové upozornili na zvrácenou logiku, jíž se řídíme při ochraně životního prostředí ** Máme pocit, že „hříchy“ proti životnímu prostředí je možné napravit „dobrými skutky“ ** Následky „hříchů“ tím ale nezmizí a navíc k nim přibydou následky „dobrých skutků“

18.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 98

Apple investuje do vývoje a výzkumu už 15 miliard dolarů ročně. Překonává ostatní giganty | Zdroj: https://pixabay.com/illustrations/dollar-money-us-dollar-arrangement-1443244/

** Apple výrazně zvětšil investice do výzkumu a vývoje ** Rozpočet patří mezi největší na světě ** Apple ještě přitlačil a pouští se do nových směrů vývoje

18.  3.  2019 | Karel Javůrek | 17

Evropská kosmická agentura nechala vybuchovat baterie kvůli boji s vesmírným odpadem | Zdroj:  ESA/Airbus

18.  3.  2019 | Stanislav Mihulka | 6

Viry v těle se snáze reaktivují v mikrogravitaci. Mohl by to být problém pro delší vesmírné mise

** NASA zveřejnila novou studii z oblasti virů a jejich chování v prostředí mikrogravitace ** „Vesmírné“ prostředí jim slouží, což se nedá říci o hostiteli ** Reaktivace latentních virů by mohla způsobit problémy při delších vesmírných misích

17.  3.  2019 | Karel Javůrek | 5

Zvuky laboratorních přístrojů mohou prozradit pečlivě střežená tajemství | Zdroj:  Defense.gov

Zvuky laboratorních přístrojů mohou prozradit pečlivě střežená tajemství

** Zvuky provázející chod laboratorních aparatur prozrazují víc, než jsme si dokázali představit ** Američtí vědci si ověřili, že ze zdánlivě nic neříkajícího laboratorního šumu lze vytáhnout řadu věcí ** Například přísně tajenou strukturu syntetizované DNA

13.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 15

Genová terapie zbavila myší hluchoty

11.  3.  2019 | Jiří Černý | 13

Unikátní druh akustického metamateriálu dokáže zamezit přenosu zvuku. Vyřeší problém s bzučícími drony

** Vědci vytvořili nový typ akustického metamateriálu ** Dokáže zabránit přenosu zvuku a přes to nebrání proudění vzduchu ** Budoucnost by mohl najít třeba u dronů

10.  3.  2019 | Karel Javůrek | 8

Cíl Luna: Japonská vesmírná agentura s Toyotou míří na Měsíc | Zdroj:  NASA

Cíl Luna: Japonská vesmírná agentura s Toyotou míří na Měsíc

** Na Měsíc si dělá zálusk i Japonsko ** Vesmírná agentura JAXA spojí své síly s Toyotou ** Společně vyšlou na naši přirozenou družici robotický rover

8.  3.  2019 | Stanislav Mihulka | 3

Dvojhvězda urovnala rodinné vztahy v cizím systému

** Exoplaneta HD 106906b měla být vyhozena ven z planetárního systému ** Planetu zachránil gravitační kopanec ** Ten dostala od jiné dvojhvězdy, která prolétala okolo

6.  3.  2019 | Petr Kubala | 3

Elektronické cigarety způsobují dýchací problémy, tvrdí americká studie

** Jsou elektronické cigarety škodlivé, nebo nejsou? ** Dle amerických vědců způsobují uživatelům problémy s dýcháním ** Zdravotní rizika jsou prý nezanedbatelná a poměrně vážná

6.  3.  2019 | Karel Kilián | 32

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:White_shark.jpg" >English: Pterantula (Terry Goss) at en.wikipedia</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost

** Vědci přečetli kompletní genom slavného „velkého bílého“ žraloka ** Odhalili recepty, jimiž evoluce zajistila tomuto tvorovi nezranitelnost či odolnost k nádorům ** Obávaný zabiják se proměnil v knihu, v které vědci hledají návod na prodloužení lidského života

5.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 8

Nový typ senzoru funguje bez napájení a přežije i vysokou teplotu. Může zachránit životy

** Vědci vytvořili nový typ odolného senzoru ** Senzor odolá vysoké teplotě a zároveň nepotřebuje externí napájení ** Senzor je určen pro náročná prostředí a třeba i hasiče

3.  3.  2019 | Karel Javůrek | 8

FarFarOut: Po dvou měsících opět padl rekord s nejvzdálenějším tělesem Sluneční soustavy | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

** Astronomové objevili nový nejvzdálenější objekt na oběžné dráze kolem Slunce ** Jeho dráha je od Slunce vzdálená asi 140 AU ** Tomuto objektu se přezdívá „FarFarOut“

28.  2.  2019 | Stanislav Mihulka | 6

Sonda InSight začne bušit do Marsu. Každý den také oznamuje počasí

** Krtek přístroje HP3 začne pronikat pod povrch Marsu ** Bude měřit tepelný tok marsovské půdy ** Sonda InSight také měří teplotu, směr a tlak větru

27.  2.  2019 | Petr Kubala | 4

Bioteroristy bude už brzy hlídat speciální software | Zdroj:  CDC

Bioteroristy bude už brzy hlídat speciální software

26.  2.  2019 | Jaroslav Petr

Mechanické počítače se vrátí v miniaturizované podobě. Budou vytištěné 3D tiskárnou a integrují se do materiálů

** Vědci vytváří nový typ mechanických počítačů, které jsou součástí materiálů ** Vychází z principů původních počítačů ve spojení s moderní technologií 3D tisku ** Nové materiály budou chytré a zároveň odolné

24.  2.  2019 | Karel Javůrek | 7

Izraelská soukromá sonda Beresheet odstartovala k Měsíci

** Izraelská soukromá organizace SpaceIL vyslala sondu Beresheet k Měsíci. ** Odstartovala pomoci rakety Falcon 9 od SpaceX.

22.  2.  2019 | Petr Kubala | 9