Výzkum

Téma Výzkum na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Záhadný zdroj gama záření v Mléčné dráze je pulzar typu černá vdova | Zdroj:  University of Manchester

Záhadný zdroj gama záření v Mléčné dráze je pulzar typu černá vdova

** Astronomové v roce 1999 objevili v Mléčné dráze zvláštní zdroj gama záření ** Nyní v nem potvrdili přítomnost neutronové hvězdy ** Jde o pulzar, který je v řadě ohledů skutečně extrémní

Včera | Stanislav Mihulka | 4

Fouknout, nabrat, zmizet. Sonda OSIRIS-REx odebrala vzorky z planetky Bennu | Zdroj:  NASA/Goddard/University of Arizona

Fouknout, nabrat, zmizet. Sonda OSIRIS-REx odebrala vzorky z planetky Bennu

** Sonda OSIRIS-REx odebrala vzorky z planetky Bennu ** Vědci vyhodnotí, zda byl odběr úspěšný ** Pokud ne, provede sonda další **

22.  10.  2020 | Petr Kubala | 27

Následky psychického traumatu z dětství pronásledují i generace dětí a vnoučat | Zdroj:  United Nations Photo, CC BY-NC-ND 2.0

Následky psychického traumatu z dětství pronásledují i generace dětí a vnoučat

** Psychické trauma v dětství mění metabolismus na zbytek života ** Tyto změny metabolismu jsou dědičné ** Přenášejí se na potomky, i když ti žádná traumata neprožili

19.  10.  2020 | Jaroslav Petr | 85

Budoucnost léčby onemocnění oční sítnice? Místo starých očí bychom si mohli nechat narůst nové | Zdroj:  Pikist

** Člověk má oko vybavené pro regeneraci skoro stejně jako ryby ** Regenerační proces vázne u člověka na „nadbytečné“ aktivitě jednoho genu ** Podaří se vyléčit nejčastější příčinu slepoty regenerací odkoukanou od akvarijní rybky?

16.  10.  2020 | Jaroslav Petr | 8

NASA i PTScientists: Kdo všechno chce do konce příštího roku letět na Měsíc? | Zdroj:  Futurilla, CC BY 2.0

NASA i PTScientists: Kdo všechno chce do konce příštího roku letět na Měsíc?

** K Měsíci nebo přímo na povrch Měsíce se v příštích letech chystá celá řada misí ** Do konce příštího roku jich je plánováno cca deset ** Je samozřejmě otázkou, zda se všechny tyto starty podaří uskutečnit

14.  10.  2020 | Stanislav Mihulka | 4

Nošení roušky pod nosem není dobrý nápad. Ohrožujete tím sebe i okolí, jsou přesvědčení vědci

** Roušky jsou, ať chceme, nebo ne, aktuálním tématem současnosti ** Má smysl nosit roušku tak, že zakrývá jen ústa? ** Touto otázkou se zabývali vědci ze Severokarolínské univerzity

13.  10.  2020 | Karel Kilián | 83

Sháníte vzorky pradávné Venuše? Zkuste to na Měsíci

** Vzorky z Venuše možná máme téměř na dosah ruky ** Podle nové studie mnoho kousků této planety leží na Měsíci ** Stačilo by je jenom najít a posbírat

11.  10.  2020 | Stanislav Mihulka | 5

Dvojici masivních hvězdných mláďat obklopuje horká slaná pára

** Soustava radioteleskopů ALMA se opět předvedla ** Astronomové s její pomocí objevili pozoruhodnou dvojici mladičkých hvězd ** Ta se nachází ve vzdálenosti asi 9500 světelných let od nás

7.  10.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Úchvatné video: Hubble zachytil vyhasínání vzdálené supernovy | Zdroj:  ESA/Hubble & NASA, A. Riess and the SH0ES team<br />
Acknowledgment: Mahdi Zamani

Úchvatné video: Hubble zachytil vyhasínání vzdálené supernovy

** Hubbleův kosmický dalekohled zachytil pokles jasnosti mrtvé hvězdy po výbuchu supernovy ** Supernova se nachází v cizí galaxii ** Podívejte se na časosběrné video NASA

7.  10.  2020 | Petr Kubala | 6

Nejen remdesivir. Donald Trump bere na COVID-19 i experimentální preparát firmy Regeneron Pharmaceuticals | Zdroj:  Pixabay

** Americký prezident užívá proti koronaviru „provokativní“ novinku americké firmy Regeneron Pharmaceuticals ** Oč jde? K čemu se hodí? ** Čemu zabrání a čemu nikoli?

5.  10.  2020 | Jaroslav Petr | 23

Mutace SARS-CoV-2: Je koronavirus nakažlivější? Oslabil? | Zdroj:  Pixabay

Mutace SARS-CoV-2: Je koronavirus nakažlivější? Oslabil?

** Genetici přečetli více než sto tisíc genomů viru SARS-CoV-2 a našli v nich asi třináct tisíc mutací ** Viry dvou nakažených lidí se ale neliší více než deseti písmeny genetického kódu ** Co to znamená pro vývoj pandemie a třeba i pro účinnost vyvíjených vakcín?

28.  9.  2020 | Jaroslav Petr | 180