Výzkum

Téma Výzkum na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Dost bylo zubařských vrtaček a plomb! Zubní kaz si budeme hojit léčivou pastou

** Hojení zubního kazu je na dohled ** Narušené sklovině pomohou k obnově peptidy odvozené od amelogeninu ** S peptidy se počítá se nejen pro léčbu, ale hlavně pro prevenci zubního kazu u dospělých i dětí

23.  4.  2018 | Jaroslav Petr | 3

Nový typ HD videokamery nepotřebuje žádnou baterii. Funguje podobně jako pasivní NFC

** Vědci vytvořili novou kameru, která nepotřebuje baterii ani běžné napájení ** Kamera dokáže plynule přenášet video v rozlišení HD ** Technologie by mohla vyřešit použití kamery například v budoucích brýlích pro rozšířenou realitu

21.  4.  2018 | Karel Javůrek | 6

Proč jsme nenašli mimozemšťany? Možná za to může vesmírná gorila  | Zdroj:  Brocken Inaglory, CC BY-SA 3.0

Proč jsme nenašli mimozemšťany? Možná za to může vesmírná gorila

** Systematický přístup k hledání mimozemšťanů nás možná oslepuje ** Při hledání mimozemských civilizací se až příliš soustředíme na hledání jednoho typu projevu ** Pak nám unikají ty skutečné

20.  4.  2018 | Petr Kubala | 22

Jemné deformace mikrovlnného pozadí vesmíru odhalují kosmickou pavučinu

** Běžná a temná hmota vesmíru nejsou uspořádané rovnoměrně ** Vytvářejí kosmickou pavučinu, největší strukturu ve známém vesmíru ** Na vláknech této pavučiny se jako kosmické drahokamy třpytí kupy galaxií

19.  4.  2018 | Stanislav Mihulka | 25

Když počasí zlobí: Jak a koho ohrožují teplotní extrémy? | Zdroj:  Public Domain

Když počasí zlobí: Jak a koho ohrožují teplotní extrémy?

** Extrémy počasí snášejí nejhůře nemocní lidé ** V závislosti na typu onemocnění ale dopadají rozmary počasí na pacienty různě ** Lékaři nyní pronikli do tajů rizik, jež s sebou nese zátěž extrémním počasím pro konkrétní lidi

17.  4.  2018 | Jaroslav Petr | 2

Vědci vytvořili novou kameru, která se sama napájí ze světla a je menší než jeden milimetr. Může být kdekoli

** Nový typ kamery nepotřebuje externí napájení ** Snímací čip zároveň fotí a přeměňuje světlo na napájení ** Velikost současného prototypu je méně než jeden milimetr

14.  4.  2018 | Karel Javůrek | 5

Muskova raketa vynese nového lovce exoplanet TESS

** V úterý odstartuje raketa Falcon 9 s družicí TESS. ** Družice bude navedena na speciální protáhlou dráhu okolo Země ** TESS se zaměří na hledání exoplanet u blízkých a jasných hvězd

12.  4.  2018 | Petr Kubala

Jak se raketoplán poprvé dostal na orbit Země: fotopříběh Columbie

** Přesně před 37 lety úspěšně odstartoval vesmírný program raketoplánů ** Na svou první orbitální misi se vydala Columbia ** Připomeňte si její příběh a také raketoplány samotné

12.  4.  2018 | David Polesný,  | 1

Na obloze se probudil magnetar, který byl několik let vypnutý

** Někdy ve vesmíru vzniknou neutronové hvězdy s extrémně mohutnými magnetickými poli, takzvané magnetary ** Díky mimořádně silným magnetickým polím jsou magnetary svou náturou dost nestabilní a různorodé ** Tajuplnost magnetarů nadále prohlubuje nový objev, při němž vědci využili data rádiových a rentgenových observatoří

11.  4.  2018 | Stanislav Mihulka | 2

„Porod v rakvi“: Jaký příběh se skrývá za děsivým archeologickým nálezem?

** Scénu jako vystřiženou z hororů Edgara Allana Poea nabídl pohled do středověké hrobky odkryté v italské Imole. ** Proč lékař vyvrtal těhotné ženě díru do lebky? ** A čí kosti leží pod ženiným tělem?

9.  4.  2018 | Jaroslav Petr | 3