Výzkum

Sledujeme výzkumné týmy napříč obory, od vývoje vakcín až po výzkum vesmíru. Výzkumů po celém světě probíhá nespočet, proto se zabýváme jen nejzajímavějšími výsledky. Všechny informace se přitom vždy snažíme ověřit na základě původní vědecké práce.

J1912-4410. Nudné jméno maskuje jednu z nejvzácnějších hvězd v Mléčné dráze | Foto: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva Image processing: M. Zamani and M. Kosari (NSF

J1912-4410. Nudné jméno maskuje jednu z nejvzácnějších hvězd v Mléčné dráze

26.  6.  2023| Stanislav Mihulka |8

Astronomie

Energetické nápoje s taurinem by mohly být lékem proti stárnutí. Chce to ale provést testy na lidech | Foto: Pxfuel

** Aminokyselina taurin utužila stárnoucím opicím zdraví a myším a červům prodloužila život ** Myši, kterým byl podáván taurin, žily až o 12 % déle než myši, které tuto aminokyselinu nedostávaly ** Užívání taurinu se ale nedoporučuje dřív, než budou známy výsledky testů s lidskými dobrovolníky

23.  6.  2023| Jaroslav Petr |18

PotravinyZvířataStárnutí

Evropa se chystá vyslat do vesmíru „lovce temné hmoty“ | Foto: European Space Agency, CC BY-SA 3.0 igo

Evropa se chystá vyslat do vesmíru „lovce temné hmoty“

23.  6.  2023| Jiří Černý |3

Vesmírná technikaESA

Astronomové mají možná odpověď na záhadu ohřívání sluneční korony | Foto: NASA

Astronomové mají možná odpověď na záhadu ohřívání sluneční korony

** „Povrch“ Slunce, tedy vrstva známá jako fotosféra, má teplotu kolem 5 600 °C ** Nad fotosférou se nachází sluneční korona, jejíž teplota dosahuje milionů °C ** Přitom není jasné, co ji vlastně ohřívá

21.  6.  2023| Stanislav Mihulka |6

SlunceAstronomie

JWST dostane společnost. NASA k němu vyšle malý cubesat | Foto:  Hubble ESA, CC BY 2.0

JWST dostane společnost. NASA k němu vyšle malý cubesat

14.  6.  2023| Jiří Černý |1

CubesatyJWSTAstronomieNASA

Webbův teleskop detekoval nejvzdálenější organické molekuly ve vesmíru. Jsou 12 miliard světelných let daleko | Foto: Fred Zwicky

** Odborníci detekovali komplexní organické molekuly v galaxii, která je od nás vzdálená více než 12 miliard světelných let ** Podařilo se jim to díky Vesmírnému dalekohledu Jamese Webba *** Jde o doposud nejvzdálenější pozorování takových molekul

12.  6.  2023| Stanislav Mihulka |14

JWSTChemieVesmír

Jak se člověk vyšvihl na výsluní evoluce: V čem jsme stejní a v čem jsme lepší než opice  | Foto: DeFacto, CC BY-SA 4.0

** Z genomů 233 druhů primátů vědci vyčetli, jakým způsobem se člověk vyšvihl na výsluní evoluce ** Lidem mohla pomoct zvědavost, v níž nad lidoopy triumfují už malé děti ** Naopak, přehnaným optimismem po nečekaném zisku si s opicemi v ničem nezadáme

8.  6.  2023| Jaroslav Petr |7

ZvířataEvoluceLidé

Vyřešení záhady? Galaxie „Černé oko“ mohla vzniknout díky galaktickému kanibalismu | Foto: NASA/ESA

** V souhvězdí Vlasy Bereniky pozorujeme podivuhodnou spirální galaxii M64, známou též jako „Černé oko“ ** Doposud nebylo jasné, jak ke svému neobvyklému vzhledu přišla ** Mohl by za něj však být zodpovědný galaktický kanibalismus

5.  6.  2023| Stanislav Mihulka

Astronomie

Peruánský speciál: Ayahuasca je z vědeckého hlediska zajímavá, do Česka ale nepatří

3.  6.  2023| Jiří Černý,  |83

RostlinyPříroda

Vesmírný teleskop Jamese Webba zaznamenal gigantický chochol vodní páry na Enceladu | Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, G. Villanueva (zpracoval A. Pagan)

1.  6.  2023| Jiří Černý |5

Teleskop Jamese WebbaSaturnMěsíc

Ultrazvukové impulzy uvádějí myši do stavu podobného hibernaci | Ilustrace: AI Midjourney

Ultrazvukové impulzy uvádějí myši do stavu podobného hibernaci

** Rýsuje se technologie, která v budoucnu umožní lidem daleké cesty kosmem ve stavu podobném zimnímu spánku? ** U myší k tomu stačí vystavit některá mozková centra sérii ultrazvukových impulsů ** Mnohé úspěšné recepty na myší hibernaci však u větších savců nefungují

31.  5.  2023| Jaroslav Petr |1

HibernaceMyši

Astronomové narazili na stopy superhvězd ve hvězdokupách. Mohly by vysvětlit některé záhady | Ilustrace: AI Midjourney

** Hvězdy kulových hvězdokup mívají zvláštní chemické složení, které vykazuje určité anomálie ** Tyto anomálie by mohly být vysvětleny přítomností supermasivních hvězd ** Astronomové objevili první chemické stopy, které ukazují na přítomnost takových hvězd v kulových protohvězdokupách

29.  5.  2023| Stanislav Mihulka

AstronomieChemie

Indocyaninová zeleň by mohla sloužit jako lék na otravu mochomůrkou zelenou | Foto: This image was created by user Justin Pierce (JPierce) at Mushroom Observer, a source for mycological images.You can contact this user here. English | español | français | italiano | македонски | മലയാളം | português | +/− , CC BY-SA 3.0

Indocyaninová zeleň by mohla sloužit jako lék na otravu mochomůrkou zelenou

** Mochomůrka zelená (Amanita phalloides) patří k nejnebezpečnějším jedovatým houbám ** Teď snad vědci konečně přišli na to, jakým způsobem tato mochomůrka zabíjí ** Díky tomu je už proti jedu mochomůrky zelené k dispozici antidotum.

24.  5.  2023| Jaroslav Petr |3