Výzkum

Sledujeme výzkumné týmy napříč obory, od vývoje vakcín až po výzkum vesmíru. Výzkumů po celém světě probíhá nespočet, proto se zabýváme jen nejzajímavějšími výsledky. Všechny informace se přitom vždy snažíme ověřit na základě původní vědecké práce.

Pod povrchem měsíce Enceladus je obrovský oceán. Pro zjištění, jestli i život, bychom tam možná ani nemuseli přistát

** Mise s přistáním na Enceladu a pokusem proniknout pod ledový příkrov do oceánu by nebyla úplně jednoduchá ** Podle některých vědců by však ani neměla být nutná k vystopování života ** Možná by stačilo, kdyby orbiter proletěl výtrysky z povrchu Enceladu a odebrat z nich vzorky

9.  1.  2023| Stanislav Mihulka |13

SaturnMimozemský životMěsíc

Nově objevený typ supernovy dokáže zničit ozónovou vrstvu planety  | Zdroj:  NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

Nově objevený typ supernovy dokáže zničit ozónovou vrstvu planety

5.  1.  2023| Jiří Černý |9

SupernovaAstronomie

Netopýry by před smrtícím nebezpečím větrných elektráren mohly chránit drony | Zdroj:  Scott Butner, CC BY-NC-ND 2.0

Netopýry by před smrtícím nebezpečím větrných elektráren mohly chránit drony

4.  1.  2023| Jaroslav Petr |14

Větrná energieZvířataDrony

Erupce červeného trpaslíka by mohly zlepšit obyvatelnost jeho planet | Zdroj:   NASA/JPL-Caltech , Public domain

Erupce červeného trpaslíka by mohly zlepšit obyvatelnost jeho planet

** Erupce červeného trpaslíka TRAPPIST-1 mohou významně ovlivňovat vnitřky blízkých planet tohoto systému ** To by mohlo udržovat v chodu geologické procesy, které obnovují atmosféry dotyčných planet ** Planety systémů červených trpaslíků bychom proto neměli rezolutně odepisovat jako neobyvatelné

2.  1.  2023| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Vědci pomocí rádiových signálů zkoumali nitro asteroidu

2.  1.  2023| Jiří Černý |1

AsteroidyVesmír

Attila, Bič boží. Vědci obrací jeho příběh, motivem drancování nebyla touha po zlatě, ale klimatické změny | Zdroj:   A.Berger, CC BY-SA 3.0

** Paleoklimatologický výzkum odhalil polehčující okolnosti pro invazi Hunů ** Attilu nevedly k výbojům proti Římu osobní ambice, ale hrozba hladomoru ** Tažení Hunů se odehrávalo v období nebývalého sucha

30.  12.  2022| Jaroslav Petr |11

ArcheologieHistorie

Astronomové objevili dávné „srdce“ Mléčné dráhy | Zdroj:  H.-W. Rix / MPIA

Astronomové objevili dávné „srdce“ Mléčné dráhy

** Astronomům se podařilo odhalit „staré srdce“ Mléčné dráhy ** Jde o populaci hvězd v centrální oblasti Galaxie ** Pro tyto hvězdy je typická nízká metalicita a značné stáří

27.  12.  2022| Stanislav Mihulka |3

Astronomie

Poslední fotografie z Marsu? Sonda InSight se loučí s lidstvem | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Poslední fotografie z Marsu? Sonda InSight se loučí s lidstvem

22.  12.  2022| Jiří Černý |13

MarsNASA

Vánoce jsou pokládány za rizikové období z hlediska sebevražd. Je to ale mýtus | Zdroj:  PickPik

Vánoce jsou pokládány za rizikové období z hlediska sebevražd. Je to ale mýtus

** Vánoční svátky bývají z hlediska sebevražd považovány za rizikové období ** Je to však mýtus, který nemá oporu ve statistikách ** Zavádějící zprávy o vánočních sebevraždách můžou mít na lidi v duševní krizi vážný dopad

22.  12.  2022| Jaroslav Petr |4

SebevraždaVánoce

Meziplanetární průzkumník Juno má nový cíl: vulkanický měsíc Io | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM

Meziplanetární průzkumník Juno má nový cíl: vulkanický měsíc Io

** Sonda Juno přitom nezkoumá jen Jupiter ** Kromě samotného plynného obra s věnuje i jeho měsícům ** Nyní má v hledáčku podivuhodný Io

19.  12.  2022| Stanislav Mihulka

JupiterAstronomieMěsíc

Mohli dinosauři práskat ocasem jako bičem? Podle nové studie nikoliv | Zdroj:   ДиБгд at Russian Wikipedia Anatomical corrections by FunkMonk and Dinoguy2., Public domain

Mohli dinosauři práskat ocasem jako bičem? Podle nové studie nikoliv

** K čemu sloužily dlouhé ocasy obřích druhohorních sauropodů? ** Jedna teorie předpokládá, že apatosauři práskali ocasem jako bičem ** Mohl konec dinosauřího ocasu při švihnutí nabrat rychlost zvuku?

15.  12.  2022| Jaroslav Petr |4