Výzkum

Téma Výzkum na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Tajuplný gama signál centra Mléčné dráhy není od temné hmoty, ale od pulzarů

** Gama teleskop Fermi zjistil, že z centra naší Galaxie vychází více gama záření, než by podle našich znalostí vesmíru mělo ** Původ tohoto gama záření je možné vysvětlit několika možnými modely a jedním z nich je i působení temné hmoty ** Odborníci však odhalili, že nejpravděpodobnějším pachatelem jsou milisekundové pulzary

15.  3.  2018 | Stanislav Mihulka | 5

Nectome chce nahrát vaši mysl do počítače. Podmínkou je, že musíte zemřít | Zdroj: Warner Bros. Pictures

Nectome chce nahrát vaši mysl do počítače. Podmínkou je, že musíte zemřít

** Startup Nectome chce docílit přenesení a uložení mysli do počítače ** Systém funguje na přesném skenování struktury mozku ** Náročný vědecký vývoj by měly zaplatit velké investice

14.  3.  2018 | Karel Javůrek | 51

Červený obr vdechl život hvězdnému zombie společníkovi

** Evropská vesmírná observatoř Integral se v srpnu 2017 stala svědkem pozoruhodné události ** Vichry vanoucí od červeného obra přivedly neutronovou hvězdu k vyzáření záblesku rentgenového záření ** Dotyčný záblesk vědce zaskočil, neboť přicházel z neznámého zdroje ve směru od centra Mléčné dráhy

14.  3.  2018 | Stanislav Mihulka | 1

Proč je tetování věčné a postupem času samo nezmizí?

** Proč tetování nemizí, když kožní buňky nesoucí tetovací pigmenty v lidské kůži uhynou? ** Buněční „nebožtíci“ předávají „náklad“ barviva svým nástupcům a ti ho v kůži nadále udrží ** Objev francouzských vědců najde uplatnění při odstraňování tetování

13.  3.  2018 | Jaroslav Petr | 13

Nechte své jméno ožehnout Sluncem! NASA vám to umožní zdarma

** Na stránkách NASA se můžete snadno a zdarma zaregistrovat ** Vaše jméno bude nahráno na čip, který bude na palubě sondy Parker Solar Probe ** Sonda mine Slunce ve vzdálenosti 6 milionů kilometrů

12.  3.  2018 | Petr Kubala | 13

Lež se na sociální síti šíří mnohonásobně rychleji než pravda, potvrdila vědecká studie | Zdroj:  Mike MacKenzie, CC BY 2.0

** Vědci analyzovali šíření lživých a pravdivých informací na sociální sítí Twitter ** Lež a nesprávné informace se šíří několikanásobně rychleji než pravdivé údaje ** Důvodem tohoto jevu by mohla „nová forma“ informace, která více zaujme

10.  3.  2018 | Karel Javůrek | 26

Drsný pozemšťan: Vědci našli mikroba, který by přežil na Enceladu

** Saturnův ledový měsíc Enceladus s podpovrchovým oceánem jedním z nadějných míst, kde by mohl být objeven mimozemský život ** Mikrobiologové teď na Zemi našli organismus, který by mohl žít i v náročných podmínkách na Enceladu ** Jde o mikroba z mořských hlubin poblíž Japonska, který se jmenuje Methanothermococcus okinawensis

9.  3.  2018 | Stanislav Mihulka | 3

V srdci Galaxie se to hemží planetami! Černá díra je svléká do naha

** V centru Galaxie se nachází supermasivní černá díra ** Záblesky záření z černé díry mohou zničit atmosféry planet, které se nacházejí v okruhu několika desítek světelných let ** Podobné planety existují i v jiných částech Galaxie, kde je ale o atmosféru připraví mateřská hvězda

8.  3.  2018 | Petr Kubala | 1

Jak zachraňovat životy na bojišti? Zpomalením biologického času!

Američané pracují na projektu, jehož účelem je manipulovat čas, který mají zdravotníci na bojištích na záchranu životů vojáků ** Nejde o nějaký stroj času, ale o výzkum soustředěný na molekulární biologii ** Vědci se snaží zpomalit biologické procesy a tím nabídnout zdravotníkům a samozřejmě také raněným vojákům více času.

7.  3.  2018 | Stanislav Mihulka | 4

Horečka dengue už se uchytila v Severní Americe a jižní Evropě. Máme se bát?

** Evropané mají dědičné dispozice ke smrtící formě horečky dengue ** Původně tropická choroba se už uchytila v Severní Americe a v jižní Evropě ** Na našem kontinentu ji roznášejí komáři zavlečení z tropů.

6.  3.  2018 | Jaroslav Petr | 5

Tisíce běžných počítačů projektu Einstein@Home objevily tichý pulsar

** Uživatelé Einstein@Home objevili pulsar, který na nás bliká pouze v oblasti gama záření ** Projekt využívá přebytečný výkon počítačů k hledání pulsarů ** Pulsary jsou pozůstatky po výbuchu supernovy

5.  3.  2018 | Petr Kubala

Dlouhodobější deprese mohou vyvolat změny v mozku

5.  3.  2018 | Jiří Černý | 2

Nový typ Li-Ion baterie pracuje stabilně i při -70 stupňích Celsia. Může pomoci elektromobilům i vesmírnému cestování | Zdroj:  Howard Kang, CC BY-SA 2.0

** Vědci vytvořili nový typ baterie, která je odolná i vůči velmi nízkým teplotám ** Kapacitu si udrží i při teplotách -70 stupňů Celsia ** Odolnost vůči chladu je důležitá například u elektromobilů nebo ve vesmíru

3.  3.  2018 | Karel Javůrek | 7

High-tech systém s rozšířenou realitou dokáže vyhledávat výbušná zařízení

** Improvizovaná výbušná zařízení představují jednu z nejvíce smrtících zbraní dnešních konfliktů nízké intenzity ** Pentagon s nimi hodlá bojovat a financuje výzkum různých technologií, které by americkým vojákům proti nim mohli pomoci ** Jednou z těchto technologií je i nový systém s rozšířenou realitou

28.  2.  2018 | Stanislav Mihulka | 7

Krychličkové satelity teď frčí! Do vesmíru jich startují stovky, a to i z Česka

** Do vesmíru každoročně startují stovky malých družic, které se označují jako CubeSaty ** Jedná se o družice ve tvaru krychle o hraně 10 cm ** Družice se může skládat z většího počtu krychlí

27.  2.  2018 | Petr Kubala | 18

Jak zdraví budeme ve stáří? O tom se rozhodlo, když nám bylo deset let!

** Chcete vědět, jestli budete ve stáří fit, nebo jestli vás budou pronásledovat neduhy? Vzpomeňte si na své dětství ** Podmínky, v jakých vyrůstáme v první dekádě života, významně promlouvají do toho, jak budeme zdraví v seniorském věku ** Co dostaneme v této době do vínku, s tím už po zbytek života mnoho nenaděláme

26.  2.  2018 | Jaroslav Petr | 27

Samsung si patentoval miniaturní dron s integrovaným displejem. Dočkáme se poletujících reklam?

** Samsung získal patent na miniaturní poletující displej ** Displej tvoří většinu rozměru dronu ** Budou kolem nás v budoucnu poletovat minidrony s reklamou?

24.  2.  2018 | Karel Javůrek | 9

Radioteleskopy ALMA ulovily donut rotující u supermasivní černé díry

22.  2.  2018 | Stanislav Mihulka | 6

Hon na strukturu DNA: Kdo si Nobelovu cenu zasloužil nejvíc a přitom ji nedostal?

** Odhalení struktury DNA patří k nejzajímavějším vědeckým událostem ** Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že člověk, který se o tento objev zasadil nejvíc, za něj nebyl oceněn ** Oním člověkem byla neobyčejně talentovaná žena jménem Rosalind Franklinová