Výzkum

Sledujeme výzkumné týmy napříč obory, od vývoje vakcín až po výzkum vesmíru. Výzkumů po celém světě probíhá nespočet, proto se zabýváme jen nejzajímavějšími výsledky. Všechny informace se přitom vždy snažíme ověřit na základě původní vědecké práce.

Tečka. Ivermectin před covidem neochrání. Několik vědeckých studií, které to tvrdily, bylo staženo

** Antiparazitikum Ivermectin před covidem-19 neochrání ** Několik vědeckých studií, které to tvrdily, bylo staženo ** Některé měly nesprávnou metodiku, jiné byly zfalšované

8.  11.  2021| Karel Kilián |83

COVID-19LékyMedicína

Astro2020: Astronomové touží po nových teleskopech, které by pátraly po mimozemském životě | Zdroj:  Max Pixel

5.  11.  2021| Jiří Černý |9

DalekohledyAstronomieMimozemský život

Astronauti na Mezinárodní vesmírné stanici poprvé vypěstovali chilli papričky | Zdroj:  NASA

Astronauti na Mezinárodní vesmírné stanici poprvé vypěstovali chilli papričky

3.  11.  2021| Jiří Černý |8

RostlinyMezinárodní vesmírná staniceJídlo

Astronomové v dávném vesmíru vystopovali zárodek kupy galaxií | Zdroj:  ESA/Herschel and XMM-Newton; NASA/Spitzer; NAOJ/Subaru; Large Binocular Telescope; ESO/VISTA. Polletta, M. et al. 2021; Koyama, Y. et al. 2021

Astronomové v dávném vesmíru vystopovali zárodek kupy galaxií

2.  11.  2021| Stanislav Mihulka |1

2.  11.  2021| Karel Kilián |99

Nová studie tvrdí, že měsíce jsou planety. To je na přepsání učebnic | Zdroj:  Harman Smith and Laura Generosa (nee Berwin), graphic artists and contractors to NASA

Nová studie tvrdí, že měsíce jsou planety. To je na přepsání učebnic

1.  11.  2021| Petr Kubala |22

AstronomieSluneční soustava

Projekt CETI by nám mohl umožnit komunikovat s vorvani | Zdroj:   Gabriel Barathieu, CC BY-SA 2.0

Projekt CETI by nám mohl umožnit komunikovat s vorvani

1.  11.  2021| Jiří Černý |5

ZvířataKomunikaceUmělá inteligence

Evoluce v přímém přenosu: Afričtí sloni v důsledku intenzivního lovu ztrácejí své kly | Zdroj:  Max Pixel

28.  10.  2021| Jaroslav Petr |12

SlonEvoluce

Mohutné „erupce“ supermasivních černých děr ovlivňují vesmír široko daleko | Zdroj:   ESO/L. Calçada, CC BY 4.0

Mohutné „erupce“ supermasivních černých děr ovlivňují vesmír široko daleko

** Materiál vyvrhovaný z bezprostředního okolí supermasivních černých děr vytváří bubliny v jejich okolí ** Ty se postupně rozpínají a zasahují velkou oblast okolního vesmíru ** Při tom vznikají úchvatné a obrovské struktury hřibovitého tvaru, prstence či vlákna

26.  10.  2021| Stanislav Mihulka |4

Černé díryVesmír

Výsledky tréninku ze tří čtvrtin určují genetické předpoklady. Za to, že to nejde, vlastně mohou vaši předci | Zdroj:  PxHere

** Fyzická námaha svědčí zdraví a zvyšuje kondici ** U každého má ale různě velký efekt ** Genetici nyní vytipovali sadu genů, které jsou za to zodpovědné

22.  10.  2021| Jaroslav Petr |12

CvičeníGenetika

Nový nápad pro planetární obranu: planetce postavíme do cesty minové pole. Takové hejno výbušných tyčí | Zdroj:  Piqsels

19.  10.  2021| Stanislav Mihulka |11

ZeměAsteroidyBezpečnost

Lidé na Azorské ostrovy přišli o sedm století dříve, než jsme se domnívali. Mohli je kolonizovat Vikingové | Zdroj:  Public Domain Pictures

** Výsledky nových výzkumů posouvají počátky osídlení Azorských ostrovů o sedm století dál do minulosti ** Dokazují to usazeniny na dnech azorských jezer nesoucí jasné stopy po přítomnosti chovatelů dobytka ** Mnohé naznačuje, že těmito osadníky byli Vikingové

14.  10.  2021| Jaroslav Petr

ArcheologieHistorie

Evropští astronomové pořídili fotografie 42 planetek hlavního pásu. Většinu vidíme takto poprvé | Zdroj:   ESO/Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

** Přístroj SPHERE získal podrobné snímky 42 planetek z hlavního pásu ** Na studii se podíleli i čeští vědci ** Dosud jsme znali podrobně jen tři planetky z hlavního pásu, které navštívily kosmické sondy

13.  10.  2021| Petr Kubala |1

Astronomie

Astronomové sledují unikátní dvojici otevřených hvězdokup na konci života | Zdroj:   Donald Pelletier, CC BY-SA 4.0

Astronomové sledují unikátní dvojici otevřených hvězdokup na konci života

** Astronomové zjistili, že otevřená hvězdokupa NGC 1605 se skládá ze dvou hvězdokup v těsné blízkosti ** Ještě zajímavější je, že tyto hvězdokupy jsou nesmírně staré ** Jejich věk se přitom podstatně liší

11.  10.  2021| Stanislav Mihulka

Astronomie

S léčbou deprese by mohl pomáhat implantát zavedený do mozku. Vědci už ho testují na lidech

** Vědci otestovali stimulátor, který se implantuje do mozku ** U pacientky s těžkou depresí došlo k významnému zlepšení stavu ** Nyní bude probíhat další fáze studie s více pacienty

8.  10.  2021| Karel Kilián |17

DepreseMozek

Konečně Jurský park? Vědci hlásí nález dědičné informace staré 125 milionů let | Zdroj:   Famartin, CC BY-SA 4.0

Konečně Jurský park? Vědci hlásí nález dědičné informace staré 125 milionů let

** Výjimečně dobře zachovaná fosilie druhohorního dinosaura obsahuje struktury buněčného jádra ** Barvení klasickými metodami naznačují, že v jádru zbylo něco z dědičné informace ** Svítá šance na realizaci myšlenky Jurského parku?

7.  10.  2021| Jaroslav Petr |5