Výzkum

Sledujeme výzkumné týmy napříč obory, od vývoje vakcín až po výzkum vesmíru. Výzkumů po celém světě probíhá nespočet, proto se zabýváme jen nejzajímavějšími výsledky. Všechny informace se přitom vždy snažíme ověřit na základě původní vědecké práce.

Zdánlivě geologicky nudný Mars má zřejmě bouřlivou vulkanickou historii | Foto: ESA/DLR/FU Berlin

Zdánlivě geologicky nudný Mars má zřejmě bouřlivou vulkanickou historii

2.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Mars

Zákaz masa by měl na svět obrovské dopady. Většina lidí s takovými vůbec nepočítá | Foto: rawpixel.com

** Volání po vegetariánství či veganství zaznívá stále silněji ** Často je přechod na ryze rostlinnou stravu prezentován tak, že „stačí jen chtít“ ** Co by se ale stalo, kdyby hned zítra všichni obyvatelé planety tohle volání vyslyšeli?

27.  12.  2023| Jaroslav Petr |100

Jídlo

Soustava ALMA prozkoumala nejvzdálenější známou spirální galaxii | Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), CC BY 4.0

Soustava ALMA prozkoumala nejvzdálenější známou spirální galaxii

** Před cca 2 roky byla objevena podivuhodná galaxie BRI 1335-0417 v souhvězdí Panny ** Je to nejvzdálenější a nejstarší spirální galaxie, jakou jsme zatím ve vesmíru nalezli ** V jejím objevu sehrála klíčovou roli soustava radioteleskopů ALMA

25.  12.  2023| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Paúhoř elektrický v roli genového inženýra. Elektrickými výboji dokáže navozovat genetické modifikace | Foto: Joachim S. Müller, CC BY-NC-SA 2.0

** Genetické modifikace dala Evropa na index, protože jí připadají „nepřirozené“, a tudíž i nebezpečné ** V přírodě si ale organismy geny navzájem vyměňují, aniž by to pro ně mělo fatální následky ** Nejnověji se ukázal jako zdatný „přírodní genový inženýr“ paúhoř elektrický

21.  12.  2023| Jaroslav Petr |6

Zvířata

Na těchto 17 exoplanetách jsou oceány pod ledovým příkrovem. Tady má smysl hledat život | Foto: Needpix.com

** Odborníci NASA vytipovali celkem 17 exoplanet, kde by mohl být rozsáhlý oceán ** Astrobiologové je považují za slibné pro hledání možného život ** Konkrétní chemické složení těchto světů však zůstává nejasné

19.  12.  2023| Stanislav Mihulka

Exoplanety

Jak stárnou orgány? Některé až příliš rychle. Biologický věk orgánu má přitom vliv na riziko závažných onemocnění | Foto: Soffie Hicks, CC BY 2.0

** Stárnutí se promítá do procesů v buňkách a má za následek pokles výkonu orgánů ** V lidském těle ale nemusí stárnout všechny orgány stejně rychle ** Krevní testy odhalují, který orgán je na tom nejhůř, a do budoucna slibují léčbu na míru

14.  12.  2023| Jaroslav Petr

Orgány

Planetka Chiron nemá klasické prstence, ale něco mnohem podivnějšího | Foto: Celestia Team, GNU General Public License

Planetka Chiron nemá klasické prstence, ale něco mnohem podivnějšího

** Chiron je pozoruhodnou planetkou ze skupiny kentaurů ** V roce 1989 vyšlo najevo, že se kromě jiných zvláštností chová jako kometa ** Postupně se ukázalo, že takové chování není mezi kentaury nic výjimečného

11.  12.  2023| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Vědci objevili obří planetu. Teoreticky by ani neměla existovat | Foto: Penn State / Penn State. Creative Commons

Vědci objevili obří planetu. Teoreticky by ani neměla existovat

7.  12.  2023| Jiří Černý |5

Astronomie

Čínský rover pod povrchem Marsu objevil záhadné struktury z ledu | Foto:  中国新闻网, CC BY 3.0

Čínský rover pod povrchem Marsu objevil záhadné struktury z ledu

4.  12.  2023| Jiří Černý

MarsVesmír

Pavoučí pulzary trhají na kusy hvězdy v kulové hvězdokupě Omega Centauri | X-ray: NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/ESA/STScI/AURA; IR:NASA/JPL/Caltech; Image Processing: NASA/CXC/SAO/N. Wolk

Pavoučí pulzary trhají na kusy hvězdy v kulové hvězdokupě Omega Centauri

4.  12.  2023| Stanislav Mihulka |3

Astronomie

Katastrofy nejsou nevyhnutelné, lze jim předcházet. Podle vědců jsou za vším lidé | Foto: Save the Children, CC BY-NC-ND 2.0

** Katastrofy nepřitahují jen bulvární sdělovací prostředky, ale i seriózní vědce ** Ti se nyní zaměřili na prevenci tragických následků ** Odmítají pojem „přírodní pohroma“ a říkají: za vším jsou lidé

1.  12.  2023| Jaroslav Petr |15

Katastrofy

Google má svoji vlastní geotermální elektrárničku. Ještě 619 takových a bude jako Temelín | Foto: Google

1.  12.  2023| Jiří Černý |14

ElektrárnaObnovitelné zdrojeGoogle

Intergalaktická potulná hvězda může uvrhnout Sluneční soustavu do naprostého chaosu | Foto: NASA, H. Ford (JHU), G. Illingworth (UCSC/LO), M.Clampin (STScI), G. Hartig (STScI), ACS Science Team a ESA

29.  11.  2023| Jiří Černý |8

KatastrofySluneční soustava

V solných ledovcích na planetě Merkur by se mohl nacházet život | Foto: NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

V solných ledovcích na planetě Merkur by se mohl nacházet život

28.  11.  2023| Jiří Černý |8

MerkurMimozemský život

Spirální galaxie podobné Mléčné dráze jsou v našem okolí překvapivě vzácné | Foto: David (Deddy) Dayag, CC BY-SA 4.0

Spirální galaxie podobné Mléčné dráze jsou v našem okolí překvapivě vzácné

** Spirální galaxie jsou v našem širším galaktickém sousedství až překvapivě vzácné ** Pro astronomy to byla velká záhada ** Proč by právě tyto galaxie měly být ojedinělé?

27.  11.  2023| Stanislav Mihulka |1