Výzkum

Téma Výzkum na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Americká armáda vyvíjí 3D tištěnou ochrannou výstroj. Technologie je inspirovaná schránkami mlžů | Zdroj:  U.S. Navy

** Odborníci US Army pracují na tom, aby vojáci mohli nosit 3D tištěnou ochrannou výstroj ** Stěžejní je přitom výroba keramických komponent výstroje ** Technologie 3D tisku keramiky pro výstroj byla inspirována schránkami mlžů

15.  8.  2019 | Stanislav Mihulka | 13

Se ztrátou zaměstnání se vyrovnáme snáz, když nás nahradil robot | Zdroj:  Mixabest, CC BY-SA 3.0

Se ztrátou zaměstnání se vyrovnáme snáz, když nás nahradil robot

** Miliony lidí ztratí v blízké budoucnosti zaměstnání, protože je nahradí roboty ** Jaké budou jejich reakce? ** Jak to ovlivní jejich rekvalifikaci?

14.  8.  2019 | Jaroslav Petr | 7

Terraskop: Vědec navrhuje využít zemskou atmosféru jako obří astronomickou čočku | Zdroj:  NASA

** Astronom navrhuje využití zemské atmosféry jako obří čočky ** Ta by měla sloužit pro pozorování vzdálených nebeských objektů ** Vyžadovalo by to stavbu kosmického dalekohledu (Terraskopu), který by byl umístěn v ohnisku

13.  8.  2019 | Petr Kubala

Dávný Mars krátce po vzniku kráteru Lomonosov zalily mega tsunami | Zdroj:  NASA

Dávný Mars krátce po vzniku kráteru Lomonosov zalily mega tsunami

** Zdá se, že v minulosti byl Mars pokrytý spoustou vody ** Vědci na něm zřejmě objevili pozůstatky hned dvou gigantických mega tsunami ** Takové běsnění vody mohlo být vyvoláno dopadem velkého meteoritu

12.  8.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Nový typ superrychlé neuronové sítě vychází z principů lidského mozku a možná spustí novou revoluci

** Vědci vyvinuli nový typ neuronové sítě ** Inspirací byl lidský mozek, který zpracovává data jinak, než je u strojového učení běžné ** Díky tomu se podařilo zvýšit rychlost ale i zlepšit samoučení celé sítě

11.  8.  2019 | Karel Javůrek | 7

Orgánů pro transplantace stále není dost. Pomohou 3D tiskárny? | Zdroj:  David Jackmanson, CC BY 2.0

Orgánů pro transplantace stále není dost. Pomohou 3D tiskárny?

8.  8.  2019 | Jaroslav Petr | 4

SpaceX už nebude jediná: Unikátní opakovatelně použitelnou raketu Electron zachytí při přistání vrtulník | Zdroj:  Rocket Lab

** Raketa Electron má za sebou už sedm startů ** Vynáší menší družice ** Samotná raketa je unikátní a brzy se stane druhou, která bude opakovatelně použitelná

7.  8.  2019 | Petr Kubala | 6

Rande s vesmírnou vlasaticí. Umělec vytvořil úchvatné video s kometou Čurjumov-Gerasimenko | Zdroj:  ESA/Rosetta/NAVCAM, CC BY-SA 3.0-igo

** Na internetu je úchvatné video složené z fotografií komety Čurjumov-Gerasimenko ** V letech 2014 až 2016 je pořídila sonda Rosetta ** Autorem videa je umělec Christian Stangl

6.  8.  2019 | Petr Kubala

Supertenké zařízení na kůži vypadá jako nálepka. Ukazuje budoucnost nositelností

** Vědci vytvořili prototyp supertenkého zařízení na kůži ** Podobá se obyčejné samolepce, obsahuje ale různé druhy elektroniky ** Budoucí nositelnosti nebudou na kůži ani vidět

4.  8.  2019 | Karel Javůrek | 3

Astronauti na oběžné dráze otestují kit pro těžbu surovin ve vesmíru pomocí bakterií | Zdroj:  University of Edinburgh/Rosa Santomartino

** Ve vesmíru se již rozbíhá těžba surovin ** Prozatím ale jen na palubě Mezinárodní vesmírné stanice ** Právě zde bude otestován unikátní kit pro těžbu s pomocí bakterií

2.  8.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi

** NASA a ESA chtějí společně dopravit vzorky z Marsu zpět na Zemi ** Půjde o poměrně náročný úkol skládající se z několika kroků ** Mj. si vyžádá 3 starty nosných raket ze Země

31.  7.  2019 | Petr Kubala | 7

Mléčná dráha byla v dětství roztomilým galaktickým kanibalem

** Přibližně před 10 miliardami let došlo ke srážce dvou galaxií ** Jednou z nich byla trpasličí galaxie Gaia-Enceladus ** Celou ji pozřela druhá galaxie –pozdější Mléčná dráha

30.  7.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Neuronový systém rozpoznávající emoce odhalil, že podobně funguje i lidský mozek | Zdroj:  Glenn Asakawa/CU Boulder)

** Vědci vytvořili nový druh neuronového systému pro rozpoznávání emocí ** Při srovnávacím testu zjistili, že funguje podobně jako lidský mozek ** Rozpoznávání emocí je tak komplexnější, než se myslelo

28.  7.  2019 | Karel Javůrek | 1

Vylepšený radar bude detekovat malé drony na velkou vzdálenost | Zdroj:  Dod.defense.gov

Vylepšený radar bude detekovat malé drony na velkou vzdálenost

** Z malých dronů se stává velký problém ** Vědci se proti nim rozhodli nasadit umělou inteligenci ** Ta dokáže detekovat nesmírně nepatrné signály v radarových odrazech

25.  7.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Potravinové doplňky: Posila zdraví, nebo jen útok na naše peněženky?

** Potravinové doplňky by nám měly zajistit pevnější zdraví ** Lidé za ně utrácejí těžké peníze, ale jejich skutečný je přínos silně problematický ** Pomáhají jen málokdy, většinou jsou bez efektu a někdy mohou dokonce škodit