Záhada gelovité substance, kterou na Měsíci loni objevil čínský rover, byla rozluštěna

Čínská národní vesmírná agentura (CNSA) loni v září zveřejnila fotografie záhadné látky připomínající gel, kterou její rover Yutu-2 nalezl při průzkumu impaktního kráteru na odvrácené straně Měsíce.

Jak je patrné z následujícího snímku, dotyčná substance se nachází uprostřed kráteru, takže k ní není právě snadný přístup.

Foto: CNSA/CLEP

Po cca roce práce tým vědců dospěl k tomu, že se s největší pravděpodobností jedná o roztavené kousky měsíční horniny, které vznikly v důsledku dopadu meteoritu či sopečné erupce.

Tento závěr, který byl zveřejněn v žurnálu Earth and Planetary Science Letters, je založen na analýze dat shromážděných kamerami roveru a také zařízením Visible and Near-Infrared Spectrometer (VNIS). Během výzkumu navíc vyšlo najevo, že sklovitá nazelenalá látka se podobá dvěma specifickým vzorkům, které byly získány v rámci misí Apollo 15 a Apollo 17.

Dan Moriarty z Goddard Space Flight Center nicméně upozornil na to, že pokud jde o otázku složení regolitu, publikované výsledky nemusí být zcela přesné. „Nemáme k dispozici vzorky z této oblasti, které by nám pomohly parametry modelu zkvalitnit,“ řekl serveru Space.com.

Diskuze (9) Další článek: Obří kapacita za obří cenu. Na 100TB SSD si připravte více než milion korun