Záhady

Na Živě.cz se tématu Záhady věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Tajemná ruská stanice UVB-76 už desítky let vysílá bzučivý šum a záhadné zprávy. Nikdo neví proč | Zdroj: Zdroj: Flickr, Public Domain

** Rusko od roku 1973 provozuje záhadnou stanici ** Vysílá bzučivý zvuk, který je občas přerušen podivnými zprávami ** Stanice je utajená a přemisťuje se. Její smysl je tajemstvím

1.  1.  2020 | Jiří Nahodil | 50

Astronomové odhalili dosud nejtěžší neutronovou hvězdu | Zdroj:  NASA

Astronomové odhalili dosud nejtěžší neutronovou hvězdu

** Astronomové odhalili extrémně těžkou neutronovou hvězdu ** Jde o pulsar J0740+662 o průměru cca 30 kilometrů ** Do tohoto prostoru se vejde hmota o váze 2,17 Sluncí

20.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 33

V Antarktickém meteoritu se skrývalo zrnko prachu pradávné novy | Zdroj:  Maria Schuchardt/University of Arizona

V Antarktickém meteoritu se skrývalo zrnko prachu pradávné novy

** V meteoritu objevili zrno prachu, které má podle všeho velmi pohnutou historii ** Tohle zrnko ukula výheň exploze dávné novy ** Vybuchla předtím, než vzniklo naše Slunce i celá Sluneční soustava

10.  5.  2019 | Stanislav Mihulka

Jemné deformace mikrovlnného pozadí vesmíru odhalují kosmickou pavučinu

** Běžná a temná hmota vesmíru nejsou uspořádané rovnoměrně ** Vytvářejí kosmickou pavučinu, největší strukturu ve známém vesmíru ** Na vláknech této pavučiny se jako kosmické drahokamy třpytí kupy galaxií

19.  4.  2018 | Stanislav Mihulka | 25

Vesmírný teleskop Kepler odhalil nový typ supernovy!

** Americký vesmírný teleskop Kepler se proslavil početnými úlovky exoplanet, ale pozoruje i jiné věci ** Vědcům se s jeho pomocí nedávno podařilo poprvé pořádně pozorovat a popsat doposud neznámý typ supernovy ** Exploze těchto supernov oslnivě září velmi krátkou dobu (sotva týdny)

29.  3.  2018 | Stanislav Mihulka

Tajuplný gama signál centra Mléčné dráhy není od temné hmoty, ale od pulzarů

** Gama teleskop Fermi zjistil, že z centra naší Galaxie vychází více gama záření, než by podle našich znalostí vesmíru mělo ** Původ tohoto gama záření je možné vysvětlit několika možnými modely a jedním z nich je i působení temné hmoty ** Odborníci však odhalili, že nejpravděpodobnějším pachatelem jsou milisekundové pulzary

15.  3.  2018 | Stanislav Mihulka | 5

Supernovy bílých trpaslíků zřejmě odpalují detonace helia | Zdroj:  NASA

Supernovy bílých trpaslíků zřejmě odpalují detonace helia

** Supernovy typu Ia jsou velmi speciální exploze ** Díky své extrémní jasnosti nám pomáhají sledovat historii vesmíru ** Astronomové nyní zjistili, že minimálně v některých případech je rozbuškou supernovy Ia detonace hélia na povrchu bílého trpaslíka

13.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 5

Vyřešení záhady: Jak fungují exploze silných nov? | Zdroj:  NASA

Vyřešení záhady: Jak fungují exploze silných nov?

** Jak je možné, že některé novy explodují tak jasně, že by je to mělo zničit, ale nezničí? ** Odpověď na tuto otázku teď nejspíš konečně nalezl Ray Li se svými spolupracovníky ** Z výsledku jejich výzkumu plyne, že silné exploze nov pohánějí tzv. „šokové“ jevy