Zdraví

Téma Zdraví na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Sovy vs. skřivani: Kdo je zdravější? | Zdroj: army.mil

Sovy vs. skřivani: Kdo je zdravější?

** Sovy s chutí ponocují, skřivani nemůžou ráno dospat ** Oba typy denních rytmů mají významný dopad na naše zdraví ** Sovy jsou mnohem náchylnější k civilizačním chorobám než ranní ptáčata

3.  12.  2018 | Jaroslav Petr | 14

Parkinsonovu chorobu bychom možná mohli léčit vlastními buňkami

** Padesátiletý Japonec se jako první na světě podrobil zcela nové léčbě Parkinsonovy choroby ** Vědci z univerzity v Kjótu mu voperovali do mozku jeho vlastní „rekvalifikované“ buňky ** Nová léčebná metoda využívá objev, za který dostal biolog Shinya Yamanaka v roce 2012 Nobelovu cenu

21.  11.  2018 | Jaroslav Petr | 8

Umělá srdeční tkáň tluče stejně jako skutečná | Zdroj:  Lemme et al. /<em> Stem Cell Reports</em>

Umělá srdeční tkáň tluče stejně jako skutečná

13.  11.  2018 | Jiří Černý | 1

Špatná kvalita vzduchu byla spojena se symptomy autismu | Zdroj:  <a href="https://www.flickr.com/photos/121483302@N02/15489395937">Global Panorama</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.cs">CC BY-SA 2.0</a>

Špatná kvalita vzduchu byla spojena se symptomy autismu

12.  11.  2018 | Jiří Černý | 7

Naděje na nový lék: „Trávu“ nahradí játrovka

7.  11.  2018 | Jaroslav Petr | 3

Jíme a pijeme plasty: První studie prokázala mikroplasty v lidských výkalech

** Vědci odhalili v lidských výkalech mikroplasty ** Nejčastěji byly zastoupené plasty z víček a PET lahví ** Co to znamená pro lidské zdraví však ukáže až další výzkum

29.  10.  2018 | Karel Kilián | 25

Nikotin poznamenává duševní zdraví několika generací. Nyní proti němu máme novou nadějnou zbraň

25.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 3

Elektronické cigarety mohou být kvůli příchutím nebezpečnější, než se předpokládalo

** E-cigarety jsou považovány za zdravější variantu než klasické ** Vědci odhalili, že smíchání s příchutí může vytvořit nové sloučeniny ** Jaké může mít ochucený e-liquid zdravotní dopady?

24.  10.  2018 | Karel Kilián | 37

Na svět přišli první potomci, kteří mají dva otce a žádnou matku  | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sister_ratties_3.jpg" >Sarah Fleming (SMercury98 on Flickr)</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0 /deed.cs">CC BY 2.0 </a>

Na svět přišli první potomci, kteří mají dva otce a žádnou matku

** Čínští vědci přivedli na svět myši, které získaly svou dědičnou informaci od rodičů stejného pohlaví ** Jedny myšky mají dvě matky a žádného otce ** Další jsou potomky dvou otců a po genetické stránce postrádají matku

15.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 30

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugorme.jpg" >This file is lacking author information. </a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi

10.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 2

Vyhubení moskytů přenášejících malárií klaplo. Zatím jen v laboratoři

2.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 16

Dobré vědět: Co je to světelný smog a proč lidem v noci vadí modré světlo

** Světelný smog nevadí jen astronomům, ovlivňuje každého člověka ** Vliv nemá jen samotné světlo, ale také jeho spektrum ** Člověk je v noci obzvlášť háklivý na modrou složku světla

1.  10.  2018 | Jiří Dobrý,  | 35

Co je to západonilská horečka a je třeba se jí bát?

** Západonilská horečka může poškodit centrální nervový systém ** Míra úmrtnosti osob s poškozeným CNS je 10 %, u starších lidí 17 % ** Vakcína neexistuje, nebezpečnější je ale stále obyčejné klíště