Zdraví

Téma Zdraví na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Na svět přišli první potomci, kteří mají dva otce a žádnou matku  | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sister_ratties_3.jpg" >Sarah Fleming (SMercury98 on Flickr)</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0 /deed.cs">CC BY 2.0 </a>

Na svět přišli první potomci, kteří mají dva otce a žádnou matku

** Čínští vědci přivedli na svět myši, které získaly svou dědičnou informaci od rodičů stejného pohlaví ** Jedny myšky mají dvě matky a žádného otce ** Další jsou potomky dvou otců a po genetické stránce postrádají matku

15.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 30

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugorme.jpg" >This file is lacking author information. </a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi

10.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 2

Vyhubení moskytů přenášejících malárií klaplo. Zatím jen v laboratoři

2.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 16

Dobré vědět: Co je to světelný smog a proč lidem v noci vadí modré světlo

** Světelný smog nevadí jen astronomům, ovlivňuje každého člověka ** Vliv nemá jen samotné světlo, ale také jeho spektrum ** Člověk je v noci obzvlášť háklivý na modrou složku světla

1.  10.  2018 | Jiří Dobrý,  | 35

Co je to západonilská horečka a je třeba se jí bát?

** Západonilská horečka může poškodit centrální nervový systém ** Míra úmrtnosti osob s poškozeným CNS je 10 %, u starších lidí 17 % ** Vakcína neexistuje, nebezpečnější je ale stále obyčejné klíště

1.  10.  2018 | Jiří Černý | 38

Zánět slepého střeva většinou není nutné operovat. Stačí antibiotika

** Apendicitidu řeší medicína již více než sto let operativní cestou ** Antibiotika přitom mohou být při léčbě stejně účinná jako skalpel ** Léčba léky je levnější, méně náročná pro pacienty a zkracuje zotavení

29.  9.  2018 | Karel Kilián | 26

Zdravý jídelníček šetří životní prostředí, dokazuje to vodní stopa

** Pokud by obyvatelé Evropy jedli zdravě, ušetřili by až třetinu vody spotřebované při produkci potravin ** Přitom by se nemuseli vzdát masa ** Pokud by ale přešli na vegetariánskou dietu, ušetřili by při výrobě potravin až polovinu vody

19.  9.  2018 | Jaroslav Petr | 4

Lidstvu se možná otevřela cesta k vývoji nových léků proti Alzheimerově chorobě | Zdroj:  Health.mil

Lidstvu se možná otevřela cesta k vývoji nových léků proti Alzheimerově chorobě

** Fyzická aktivita posiluje mozek proti Alzheimerově chorobě hned několika způsoby ** Vědci nyní odhalili mechanismus, který brání degeneraci mozku tvorbou nových neuronů a synapsí ** Otevírá se tak lidstvu cesta k vývoji nových léků proti Alzheimerově chorobě?

11.  9.  2018 | Jaroslav Petr | 1

Na Mars by mohla letět ryze ženská posádka | Zdroj:  NASA

Na Mars by mohla letět ryze ženská posádka

** Při meziplanetárních letech hrozí lidem poškození mozku radiací ** Bouřlivě diskutovaná studie NASA dokazuje, že na takové lety by bylo lepší posílat ženy ** Jsou zřejmě k poškození mozku odolnější než muži

3.  9.  2018 | Jaroslav Petr | 21

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal

27.  8.  2018 | Jaroslav Petr | 47

Kdo má nejlepší orientační smysl? Podle vědců Skandinávci!

** Vědci využili videohru „Sea Hero Quest“ ke globálnímu průzkumu navigačních schopností lidstva ** Na jedničku si vedli Skandinávci. Nejhůře dopadli Rumuni, Indové a Egypťané ** Výzkum prostorové orientace přináší výsledky, které jsou důležité i pro boj s Alzheimerovou chorobou