Zdraví

Téma Zdraví na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Astrobiolog varuje Muska: Na Marsu skončíte hloupý, nebo mrtvý  | Zdroj:  SpaceX, CC 1.0

Astrobiolog varuje Muska: Na Marsu skončíte hloupý, nebo mrtvý

** Kolonizovat Mars bude velmi těžké ** Podle astrobiologa je jedním z největších problémů nebezpečné záření ze Slunce a vzdáleného vesmíru ** Elon Musk chce do roku 2050 dopravit na Mars milion lidí

Včera | Petr Kubala | 107

DigiD8: Domluvte si genetické rande přes internetové seznamky

** Aplikace DigiD8 sice ještě není v provozu, ale už je kolem ní pořádně rušno ** Ožívá s jejím příchodem eugenika a eliminace geneticky méněcenných? ** Nebo je to technologie, která bude pomáhat?

2.  1.  2020 | Jaroslav Petr | 7

Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

25.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Přichází vesmírná medicína: Buňky agresivních nádorů podstoupí testy na ISS  | Zdroj:  NASA

Přichází vesmírná medicína: Buňky agresivních nádorů podstoupí testy na ISS

** Jak se některé z nejvíce agresivních nádorových buněk chovají v prostředí mikrogravitace? ** Vědci se na tuto otázku usilovně snaží najít odpověď ** Pomoct by jim měly experimenty provedené na oběžné dráze

2.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Kolumbijská babička přivedla vědce na stopu léku proti Alzheimerově chorobě  | Zdroj:  Shutterstock

Kolumbijská babička přivedla vědce na stopu léku proti Alzheimerově chorobě

15.  11.  2019 | Jaroslav Petr | 22

Tetování dokáže posílit imunitu a zvýšit tak odolnost organismu k infekcím

** Tetování je s to nabudit imunitní systém ** V minulosti ho zřejmě lidé využívali jako „doping“ imunitního systému ** Zároveň tím manifestovali zdatnost svého organismu

5.  11.  2019 | Jaroslav Petr | 34

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí | Zdroj:  Shutterstock

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí

** Další zemí, kde by se mohly narodit děti s cíleně upravenou dědičnou informací, je Rusko ** Tamější vědci se netají plány na následování kontroverzního čínského experimentu ** Rozhodující slovo budou mít politici

29.  10.  2019 | Jaroslav Petr | 19

Elektronické cigarety zvyšují závislost na nikotinu. Hale jde ale proti proudu a chce kuřáky odnaučit kouřit

** Společnost Hava Health chce kuřáky zbavit jejich závislosti ** Připravila proto e-cigaretu Hale, kterou lze propojit s mobilem ** Elektronická cigareta postupně snižuje koncentraci nikotinu

27.  9.  2019 | Karel Kilián | 12

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství | Zdroj:  Ed Uthman, CC BY 2.0

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství

** Lidská embrya vzniklá umělým oplozením mají pozměněnou aktivitu genů ** Tento stav je patrný i v raném dětství ** Před dosažením dospělosti se ale práce genů z valné části normalizuje

9.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 36

Gen pro krátký spánek svým nositelům svědčí

** Zvláštní varianta genu ADRB1 zajišťuje lidem nižší potřebu spánku ** Gen zároveň chrání člověka před celou řadou zdravotních problémů ** Kdy se objeví záměna variant genu ADRB1 v nabídce různých klinik?

5.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 21

Znečištěné ovzduší zvyšuje riziko propuknutí deprese, bipolární poruchy a schizofrenie

** Je souvislost mezi znečištěním vzduchu a psychickými nemocemi ** Znečištěné ovzduší například zvyšuje riziko propuknutí deprese ** Jaké jsou environmentální příčiny psychiatrických chorob?

23.  8.  2019 | Karel Kilián | 17