Země

O tématu Země jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka  | Zdroj:  NASA

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka

** Před třiceti lety byla pořízena slavná fotografie bledě modrá tečka. ** Na snímku je Země ze vzdálenosti 6,4 miliard km.

14.  2.  2020 | Petr Kubala | 19

Jasnost Betelgeuze je nejníže za desítky let. Hvězdu, která jednou vzplane jako supernova, můžete vidět pouhým okem

** Jasnost hvězdy Betelgeuze od podzimu klesá ** Přesná příčina není známá ** Hvězda jednou vybuchne jako supernova

10.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Vesmírná observatoř Gaia se štěstím našla hvězdy, které ze Země nejsou vůbec vidět | Zdroj:  ESA/ATG medialab (pozadí ESO/S. Brunier).

** Vesmírná observatoř Gaia objevila dvě dosud neznámé hvězdy ** Ty se nacházejí ve vzdálenosti zhruba 2 500 světelných let ** Pro naše přístroje jsou však neviditelné

7.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Sonda Solar Orbiter prozkoumá korónu i sluneční póly. Na čtyřech přístrojích se podílejí Češi  | Zdroj:  ESA/ATG medialab

** 10. února má do vesmíru odstartovat sonda Solar Orbiter ** Evropská sonda se bude věnovat výzkumu Slunce ** Na čtyřech z deseti vědeckých přístrojů se podíleli čeští vědci

4.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Kde vzniká CO₂ a proč se tak moc řeší? Snaha o snižování emisí má opodstatnění | Zdroj:  Shutterstock

Kde vzniká CO₂ a proč se tak moc řeší? Snaha o snižování emisí má opodstatnění

** Lidstvo se prokazatelně podepisuje na rychlejším oteplování Země ** Emise CO₂ jsou silnou příčinou, ale zdaleka ne jedinou ** Snižovat produkci CO₂ se zatím nedaří

30.  1.  2020 | Jan Šablatura | 190

Takhle detailně jsme Slunce ještě neviděli. Vědci spustili na Havaji největší solární dalekohled | Zdroj:  NSO/AURA/NSF

** Vědci spustili na Havaji největší a nejlepší sluneční dalekohled na světě. ** Sluneční aktivita může ovlivnit a poškodit družice i energetické soustavy na Zemi.

30.  1.  2020 | Petr Kubala | 4

Satelit Prox-1 s „terminátorskou“ páskou uspěl v testu úklidu vesmírného odpadu | Zdroj:  Tethers Unlimited

Satelit Prox-1 s „terminátorskou“ páskou uspěl v testu úklidu vesmírného odpadu

** Satelit Prox-1 počátkem září provedl aktivaci modulu s pozoruhodným experimentem ** Jde o tzv. terminátorskou pásku ** Elektricky vodivá páska svým působením snížila oběžnou dráhu satelitu

28.  1.  2020 | Stanislav Mihulka | 5

Je to zmrzlý svět. Objev druhé planety u Proximy Centauri může být přesto jeden z nejvýznamnějších | Zdroj:  NASA, ESA

** Astronomové možná objevili druhou planetu u Proximy Centauri, která je nejbližší hvězdou od Slunce ** Planeta obíhá ve vzdálenosti 1,5 AU ** Existenci Proximy c bude třeba potvrdit

27.  1.  2020 | Petr Kubala | 1

Astrobiolog varuje Muska: Na Marsu skončíte hloupý, nebo mrtvý  | Zdroj:  SpaceX, CC 1.0

Astrobiolog varuje Muska: Na Marsu skončíte hloupý, nebo mrtvý

** Kolonizovat Mars bude velmi těžké ** Podle astrobiologa je jedním z největších problémů nebezpečné záření ze Slunce a vzdáleného vesmíru ** Elon Musk chce do roku 2050 dopravit na Mars milion lidí

23.  1.  2020 | Petr Kubala | 125

Gamera: Projekt pojmenovaný po filmovém monstru zkoumá bubliny plazmatu v magnetickém poli Země | Zdroj:  NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

** Vědci vyvinuli algoritmus pro simulace turbulencí a vlnění v magnetosféře Země ** Pojmenovali ho Gamera, podle jednoho z oblíbených filmových monster ** Tento algoritmus modeluje jevy v magnetosféře s vyšším rozlišením než jeho předchůdci

20.  1.  2020 | Stanislav Mihulka

10 asteroidů, které v roce 2020 nejtěsněji minou naši planetu. Některé budou blíž než Měsíc

** Kolem naší planety se prakticky neustále něco děje ** Připravili jsme „kalendář“ deseti nejtěsnějších průletů asteroidů ** Některé kolem Země prosviští blíž než je vzdálený Měsíc

15.  1.  2020 | Karel Kilián | 3

Jak bude znít první marsovský vrtulník? Skoro jako tripodi z Války světů  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Jak bude znít první marsovský vrtulník? Skoro jako tripodi z Války světů

** Po polovině července odstartuje k Marsu nový americký rover Mars 2020. ** Na palubě bude mít i první mimozemský vrtulník. ** Unikátní stroj se bude muset poprat s krutými podmínkami rudé planety.

12.  1.  2020 | Petr Kubala | 6