Země

O tématu Země jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

Dnes | Stanislav Mihulka | 2

Astronomové našli nejbližší planetární systém: Tři až čtyři planety mají hmotnost jako Země

Včera | Petr Kubala

Na povrchu Marsu každý den skotačí miliony prachových čertíků

** Na Marsu se odehrávají pozoruhodné atmosférické jevy ** Slavní jsou především „čertíci“ (dust devils), tedy prachové víry, které se prohánějí v pustinách ** Vědci nedávno zjistili, že Rudá planeta je těmito čertíky přímo zaplavena

9.  8.  2017 | Stanislav Mihulka | 1

NASA hledá šéfa planetární ochrany

7.  8.  2017 | Jiří Černý | 4

Česko doplácí na světelný smog. Ulice zbytečně prosvítí dvě miliardy ročně, říká astronom Suchan | Zdroj: Tomáš Stingl, eso

** Veřejné osvětlení využíváme neefektivně ** Zbytečně prosvítíme spoustu energie, navíc si kazíme výhled na noční oblohu ** Komplikuje se pozorování zajímavých astronomických jevů

6.  8.  2017 | Tomáš Stingl | 12

Otto von Guericke: Příběh čaroděje, který objevil kouzlo vakua

** Před pár sty lety ještě nikdo netušil, co je tlak vzduchu a jakou má moc ** Vakuum bylo nemožné, Bůh by ho přece nedopustil ** Pak ale přišel Otto von Guericke a změnil to

4.  8.  2017 | Pavel Tronner | 4

Důkaz existence stratosféry: Hubble objevili zářící vodu v atmosféře exoplanety | Zdroj:  Engine House VFX, At-Bristol Science Centre, University of Exeter

Důkaz existence stratosféry: Hubble objevili zářící vodu v atmosféře exoplanety

** Hubblův dalekohled objevili v atmosféře exoplanety zářící molekuly vody ** Molekuly vyzařují infračervené záření v extrémně horké stratosféře planety ** WASP-121b je horkým jupiterem

3.  8.  2017 | Petr Kubala

Jak vyhubit veškerý život na Zemi: vědci zkoumali tři možné scénáře

** Nejodolnějšími organismy na Zemi jsou želvušky ** K úplnému vyhubení života na Zemi je potřeba skutečně velké události ** Vědci se podívali na tři scénáře: výbuch supernovy, gama záblesk nebo dopad asteroidu

27.  7.  2017 | Petr Kubala | 21

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715