Země

O tématu Země jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Dvě hvězdy oběhnou okolo sebe za dobu, za jakou vznikl tento článek. Jak asi tušíte, nejsou úplně normální | Foto: M.Weiss/Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

** Astronomové objevili kataklyzmickou proměnnou hvězdu ** Normální hvězda obíhá okolo společného těžiště s bílým trpaslíkem ** Perioda oběhu je jen 51 minut, což je rekord

7.  10.  2022| Petr Kubala |2

Astronomie

Maďaři s lítostí vyměnili ruský Sojuz za americký Crew Dragon. S Axiomem poletí do vesmíru i první Turci | Foto: SpaceX

** Axiom Space nebude posílat do vesmíru jen turisty, ale také astronauty vyslané svými vládami ** Chystá se let astronautů ze Saúdské Arábie, Turecka či Maďarska ** Axiom Space využívá kosmickou loď Crew Dragon od SpaceX

29.  9.  2022| Petr Kubala |7

KosmonautikaVesmírná turistikaCrew Dragon

Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné | Titulní foto: ESA/Hubble, M. Kornmesser, CC BY 4.0

26.  9.  2022| Stanislav Mihulka |31

Evropa sní o vlastní kosmické lodi. Jmenuje se Susie a vypadá jako zmenšená Starship | Foto: ArianeGroup

** ArianeGroup představila koncept evropské kosmické lodě ** Jmenuje se Susie a do vesmíru by dopravovala náklad nebo lidskou posádku ** Susie by vynášela raketa Ariane 6 ve své těžší verzi

23.  9.  2022| Petr Kubala |20

KosmonautikaVesmírná technikaEvropa

Slavné Saturnovy prstence mohl vytvořit zaniklý měsíc Chrysalis | Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Slavné Saturnovy prstence mohl vytvořit zaniklý měsíc Chrysalis

** Tým MIT nedávno modeloval „chování“ Saturnu, Neptunu a dalších těles v okolí ** Jeho zjištění by mohla vysvětlit sklon rotační osy Saturnu a podezřele nízký věk jeho prstenců ** Podle badatelů mají oba tyto jevy společnou příčinu – dávný velký měsíc

19.  9.  2022| Stanislav Mihulka

AstronomieSaturnMěsíc

Začínáme v hlavním městě a jede se vlakem. Jak daleko dorazíme za pět hodin? Srovnání evropských zemí | Zdroj: Midjourney

** Prozkoumejte, jak daleko se dá vlakem dostat z hlavních měst Evropy během pěti hodin ** Porovnáváme také hustotu železniční sítě a člověkokilometry ** Česko na tom není vůbec špatně

15.  9.  2022| Marek Lutonský |50

Doprava

Vědci prozkoumali pozemské impaktní krátery jako kriminalisté. Výsledek je překvapil | Zdroj: Midjourney.

** Vědci detailně prozkoumali menší impaktní krátery ** Chtěli zjistit, k jakému poškození dochází přímo v místě dopadu meteoritu ** Ke svému překvapení objevili na všech těchto místech na stejných pozicích stejný materiál