Z mobilních telefonů a kapesních zařízení se prý nebude moc nakupovat

Výzkumná firma tvrdí, že vrozené nedostatky těchto zařízení způsobí, že i za pět let se bude jenom 19 % internetových nákupů dělat přes tato zařízení.
Výzkumná firma tvrdí, že vrozené nedostatky těchto zařízení způsobí, že i za pět let se bude jenom 19 % internetových nákupů dělat přes tato zařízení.

Mobilní komerce čili m-commerce je dalším často skloňovaným slovem, u kterého se jako obvykle silně medializuje, že jde o jakousi „další vlnu“ či „příští velkou věc“. Marketingové hledisko je jasné: u výrobců mobilních telefonů a služeb mobilních operátorů je stále těžší najít něco, čím je možné zákazníka překvapit a zaujmout, nicméně marketing si tyto novinky vyžádá, i kdyby žádné neexistovaly – není možné stále sdělovat zákazníkům argument, že si mají pořídit mobil, protože je možné z něj telefonovat bez šňůry.

Významná analytická firma Forrester Research ale u mobilní komerce říká „zpátky na zem“. I v roce 2005, kdy by už měly být osobní (stolní) počítače v menšině oproti jiným druhům počítačů a zařízení připojených k Internetu, by se tyto stroje měly na celkové e-komerci podílet stále jenom 19 %, a konkrétně mobilní telefony by se měly o nákupy starat jenom z nepatrných tří procent a kapesní počítače z nebohého jednoho procenta! Do skupiny těchto zařízení přitom Forrester počítá i zařízení pro interaktivní televizi (iDTV), která se už docela blíží počítačům – ty se mají postarat o cca 15 % z celkových internetových prodejů.

Jaké důvody se uvádějí pro tyto nízké odhady? U každých zařízení je to jiný hlavní důvod: u zařízení s typicky maličkými displeji je to samozřejmě neobratnost nákupů, u set-top boxů pak třeba to, že se jedná o především zábavní zařízení, které lidi k nákupům nepovede. PC ale vede nad jedním i druhým a bude proto ještě dlouho v e-komerci dominovat.

Do e-komerce se však musí počítat jedna veledůležitá kategorie: vyvolání nákupu, který je ale realizován jinde. Příkladem je například nalezení otevřené restaurace, hotelu s volnou kapacitou nebo třeba filmu v kině právě pomocí mobilního telefonu – zde vznikne impuls k nákupu, a bez tohoto zařízení by vznikl velmi těžko (např. u osoby na cestách, na výletě ve městě atd.). Už nyní se tvrdí, že e-komerce je vlastně třikrát větší než vypadá, protože skutečné nákupy lidí přes „kliknutí“ na Internetu tvoří jenom jednu třetinu všech nákupů, které jsou primárně vyvolány přes Internet.

Každopádně je ale analýza Forresteru, zpracovaná na základě rozsáhlého dotazníkového šetření, v rozporu s jinými průzkumy a odhady – pokud by měl Forrester pravdu, znamená to, že mobilní komerce bude podstatně menším trhem, než za jaký se dosud považovala.

Diskuze (1) Další článek: Matrox rozšiřuje G450 o televizní tuner

Témata článku: , , , , , , , , ,